به گزارش خبرنگار مهر، آخرین شب از کنسرت بداههنوازی سه تار، تار و تنبک داریوش طلایی و مجید خلج با عنوان «سایه روشن» شامگاه جمعه 5 اردیبهشت با حضور مهمانان ویژه چون حسین الهی قمشه ای، حسین علیزاده و جمع زیادی از علاقمندان به موسیقی اصیل ایرانی در تالار وحدت برگزار شد.
داریوش طلایی در تازهترین اجرای صحنهای خود پس از 13 سال قطعاتی از موسیقی ایرانی را در دستگاههای راست پنجگاه، ماهور، چهارگاه شور و دشتی با دو ساز سهتار و تار را در دو بخش اجرا کرد.
در بخش نخست از این کنسرت داریوش طلایی با سه تار روی صحنه آمد و با مجید خلج نوزانده تنبک و با همراهی زنگ انگشتی قطعاتی را به شکل بداههنوازی اجرا کرد و پس از آنتراکت کوتاه بخش دوم را با با ساز تار و تنبک روی صحنه برد.
این نوازنده تار در تازهترین اجرای صحنه ای خود در دفترچهای که در اختیار علاقمندان به موسیقی ایران گذاشته بود، اطلاعات خوبی از شکل گیری آلبوم «سایه روشن» و تعریف بداهه نوازی ارائه کرده بود.
داریوش طلایی در بخشی از این توضیحات چنین آورده است: «سایه روشن» فقط نام یک قطعه با یک آلبوم موسیقی نیست بلکه شکل و روشی از ارائه موسیقی دستگاهی است که طی سالها اجرای موسیقی ایرانی در قالب کنسرت زمانی که در فرانسه زندگی و فعالیت هنری می کردم به کار می بستم. این فرم و روش اجرایی می تواند الگویی جدید، متنوع و زاینده در موسیقی ایرانی باشد که بر مبنای بداهه نوازی است و از خصیصه های بارز آن تحرک و تنوع مدال و ریتمیک است که به موسیقی دستگاهی ایران تحرک و تنوعی پویا و زاینده می بخشد.
فضاسازی و شیوه اجرای این کنسرت موسیقی ایران حال و هوای ویژه ای به کلیت تازه ترین کنسرت طلایی پس از سالها بخشیده بود، به گونه ای که مخاطب زیبایی موسیقی دستگاهی را در سه تار و تارنوازی این نوازنده چیره و با همراهی تنبک نوازی مجید خلج به درستی دریافت می کرد.
در واقع بداهه پردازی وجه تمایز این کنسرت از دیگر کنسرت هایی موسیقی ایران است که به شکل گروه نوازی اجرا می شود.
طلایی در بخش دیگری از معرفی این کنسرت به مقوله بداهه نوازی پرداخته و در بروشور اجرای «سایه روشن» چنین آورده است: برخلاف برداشت عموم، بداهه پردازی خلق موسیقی از نقطه صفر نیست بلکه بداهه نواز و بداهه خوان شخصی است که همچون یک سخنور با تجربه براساس پشتوانه ای از دانش و فرهنگ و تسلط به فنون سخنوری برای موقعیت و مخاطبی خاص موضوعی را به فراخور حال زمان و مکان مطرح می کند و بسط و گسترش می دهد و در عین حال موضوع موسیقایی را به شکلی بیان می کند که برای شنونده گیرایی و جذابیت داشته باشد.
در حاشیه
- آخرین اجرا از کنسرت «سایه روشن» در حالی در تالار وحدت برگزار شد که جمعیت قابل توجهی برای دیدن موسیقی دستگاهی به سالن آمده بودند.
- قطعاتی که در کنسرت «سایه روشن» اجرا شد نوعی تحرک، زایش و شناخت کافی نوازندگان از ریتم، و موتیف های ملودیک را به نمایش گذاشت.
- حسین علیزاده از مهمانان ویژه این کنسرت موسیقی بود که پس از پایان کنسرت در جمع علاقمندان موسیقی دستگاهی قرار گرفت و با هر یک از آنها هم درباره کنسرت و هم درباره موسیقی ایرانی صحبت می کرد و عکس یادگاری می انداخت.
نظر شما